Terugsturen en garantie
1.1 Terugsturen en garantie
1.1.1 Hoe stuur ik een artikel terug?
Heb je online een artikel gekocht, dan hopen we dat je tevreden bent van jouw aankoop en onze service. De Helan Zorgwinkel besteedt de grootste aandacht aan het selecteren van haar productassortiment om jouw welzijn te ondersteunen. Toch niet helemaal naar je wens of heb je je vergist? Via je account stuur je een artikel eenvoudig terug. Je kan na de retouraanvraag de status opvolgen.
- Stap 1: Meld je aan..
- Stap 2: Als je bent aangemeld klik je vervolgens door op 'Mijn Gegevens'.
- Stap 3: Selecteer 'Verkooporders'. Nu krijg je een lijst van al je orders (recentste bovenaan).
- Stap 4: Selecteer het order waarvan je een artikel wil retourneren. Indien de retourtermijn van 14 dagen nog niet verstreken is klik je op 'Omruilen en retourneren'.
- Stap 5: Vul het bankrekeningnummer in waarop we mogen terugstorten. Laat ons ook even weten waarom je het artikel terugstuurt. Zo kunnen we ons aanbod en onze service blijven verbeteren.
- Stap 6: Druk op bevestigen om je retour label te ontvangen via mail waaruit je de PDF kan downloaden.
Voor producten die rechtstreeks door onze partner zijn verzonden, is de retourprocedure van onze partner van toepassing. Bij de info van het product zal “retourprocedure van onze partner van toepassing” staan.
Indien de retourtermijn van 14 dagen is verstreken kan je enkel nog omruilen in kader van een garantie (defect) en dit door ons te contacteren.
Kocht je een artikel aan in de winkel , via telefoon of e-mail, dan kan je een retour aanvragen via het contactformulier. Een medewerker van onze klantendienst helpt je verder met je aanvraag.
Is een artikel dat je aankocht bij ons defect en buiten de garantietermijn? Dan kan je een herstelling aanvragen via het contactformulier. Een medewerker van onze klantendienst helpt je verder met je aanvraag.
1. Herroepingsrecht bij levering van producten
Na aankoop van producten heb je als koper gedurende 14 dagen het recht om af te zien van de aankoop, zonder dat je daarvoor een reden moet geven. Deze termijn start de dag na ontvangst van je product.
Als koper ga je tijdens deze termijn zorgvuldig om met het product en de verpakking. Pak het product maar zo ver uit of gebruik het maar in de mate die nodig is om te kunnen beoordelen of je het product wil houden.
Maak je gebruik van je herroepingsrecht en wil je het product retourneren? Bezorg het dan met alle geleverde toebehoren en - voor zover mogelijk - in originele staat en verpakking, volgens de instructies die je kreeg bij het product.
1.1.3 Uitsluiting herroepingsrecht
Sommige producten is er geen recht om te retourneren. Het gaat om:
- Producten die door de verkoper tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper (bv. op maat gemaakt)
- Producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn
- Producten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden
- Producten die snel kunnen bederven of verouderen
- Producten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de verkoper geen invloed heeft
- Producten waarvan de verpakking (of een deel ervan) zodanig geopend werd, dat ze niet meer als nieuw kunnen worden verkocht
- Producten met een duidelijk hygiënische karakter na gebruik
- Geïnstalleerde en gebruikte artikelen
- Losse kranten en tijdschriften
- Audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de koper de verzegeling heeft verbroken
Hieruit volgt dat volgende producten van Helan Zorgwinkel vzw niet geretourneerd kunnen worden:
- Incontinentiemateriaal
- Luiers voor baby’s
- Hygiënisch materiaal zoals borstkolven, urinalen, bedpannen, toiletverhogers, toiletstoelen, badliften, ... of elk ander product dat vanwege de aard hygiënegevoelig is
- Op maat gemaakte producten, bv. Revilax relaxzetel
- Geïnstalleerde materialen, bv. bedden, boxspringsets, bedliften, hometrainers, …
- Matrassen kunnen enkel teruggestuurd worden, als ze nog in de ongeopende verpakking zit. De directe kosten voor het retour sturen zijn echter wel voor eigen rekening.
- Op vraag van de koper bestelde producten, die niet op stock gehouden worden
- Schoonheids- en verzorgingsproducten die geopend werden
- Kousen (sportkousen, steunkousen, compressiekousen en reiskousen)
2. Kost van terugsturen
Betaalde je geen verzendkosten, dan sta jij in voor de verzendkosten om het product terug te sturen. De medewerker die je begeleidt in het retourproces zal je laten weten hoeveel die kosten bedragen.
Betaalde je verzendkosten, dan stuur je de producten zonder retourkosten terug.
Bevind het product zich niet meer in de originele staat, dan wordt er een kost aangerekend. Deze wordt meegedeeld in het retourproces.
3. Conformiteit
De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan:
- De overeenkomst
- De in het aanbod vermelde specificaties
- Aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de tot standkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
4. Garantie
De garantie op aangekochte producten wordt meegegeven door de leverancier van het product.
Een door de ondernemer, fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de rechten en vorderingen die de contractant ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand. De factuur die je na betaling ontvangt, geldt als garantiebewijs. Helan Zorgwinkel vzw besteedt de grootste aandacht aan het selecteren van haar productassortiment. Neem contact op met ons mocht je vragen hebben rond herstellingen of garantie van een product dat je bij ons kocht.
Voor meer informatie rond garantie, herstellingen en eventuele klachten, verwijzen we je graag door naar de verkoopsvoorwaarden.